Translate

sunnuntai 22. tammikuuta 2017

Vuosi ilman uusia vaatteita: Neljäs vuosi



Huomenta!

Olen tässä jo pidempään miettinyt tätä tuunaus touhua ja muutenkin omia vaatteitani, koko minun varastoani, mitä minulla on, mitä ei ole, mitä tekisin ja mitä en. Olenhan minä näitä pohdintoja eri kulmilta enenkin tänne laittanut mutta nyt kun neljäs vuosi "vuosi ilman uusia vaatteita" alkaa niin olen pysähtynyt jälleen hiukan miettimään. Uusia vaatteita on tullut hankittua, mutta tarpeeseen myös muutama kangas on hankittu minulle itselleni. Mutta kaikkeen on tullut todellakin järki, en mene ostamalla ostamaan, enkä tartu tarjouksiin ota 3 maksa 2 jos en todellakaan tarvitse kuin yhden asian, en hanki vaatetta pyörimään turhana kaappiin. Tästä olen kyllä aika ylpeä kun katsoo millainen olen ollut. Rahaa paloi niin vaatteisiin kuin kankaisiinkin ja tietenkin lankoihin. Kankaita ja lankoja saan tehdä monta vuotta ostamatta mitään uutta, niin paljon niitä on hankittuna valmiiksi. Ja nuo kauppojen vaatteet saavat olla kaupassa, jos en todellakaan niitä tarvitse.
Pojille toki ostelen mutta siihenkin on tullut järki, molemmat saavat vain tarpeeseen. Toki omat rahansa saavat käyttää miten haluavat mutta molempien kanssa käydään keskustelua siitä, mitä tarvitsevat. Molemmat saavat tuunattujakin vaatteita halutessaan.

Olen käynyt läpi tuota muutostani shopparista tuunaajaksi blogin kautta ja olen aika tyytyväinen siitä, että olen saanut pidettyä ajatuksen siinä, että helposti ja nopeasti saa muokattua vanhoista vaatteista täysin uusia. Isoa vaivaa ei aina tarvitse nähdä tai olla huipputekijä, että vaate muuttuu toiseksi. Mutta sitten tulee myös sellainen olo, että enhän minä enää oikeasti tarvitse yhtään mitään. Mutta vaatefriikkinä en myöskään voi käskeä itseäni lopettamaan tekemistä. Ja sen verran pidän itseäni taiteilijana, että minun on jollakin tavalla pakko saada purettua itseäni ja se purkaminen tapahtuu juuri ompelemalla ja parhaiten vanhan rikkomisella ja uuden luomisella. Tuota minun matkaa tuunaajaksi voi käydä lukemassa täältä.

Blogista löytyy paljon tuunauksia laidasta laitaan ja ihan blogin alkuaikoinakin tuunailin mutta todella vähän. Gok Wanin ohjelma antoi tosin kipinää siihen hommaan vaikka ohjelmassa ei nyt vanhasta tehtykkään uusia vaan tuunattiin uusista vaatteista pikkuisen parempia ja näyttävämpiä, sellaisia minun makuuni olevia ihanuuksia. Mutta ei tämä varsinaisesti siitä kyllä lähtenyt. Kaikki sai alkunsa "Vuosi ilman uusia vaatteita"-haasteesta. Siitä voi siis lukea linkistä ylempänä. Tokikaan en tuota haastetta toteuta ihan niin kuin siin on ajatuksena siltä osin, että uuttahan minulle tulee kaiken aikaa tuunattuna vanhasta ja materiaaleja edelleen jonkin verran haen Kierrätyskeskuksen ilmaisosastoilta. Mutta niin kuin ylempänä jo totesin, tämä on minulle purkautumiskeino. Toki olen pohtinut asiaa valtavan paljon mutta todennut, että totetutan haastetta juuri niin kuin itse parhaaksi katson ja tuon ideoita toiselta näkökulmalta tänne blogiini. Mitä noihin uusiin ostettuihin vaatteisiin tulee niin minulle ne ovat olleet alusvaatteita ja sukkia sekä loppuun kulutettujen aluspaitojen ja toppien päivitystä, töihin hankin myös ohuen toppatakin ulkoiluun, ei löytynyt kierrätyksestä sopivaa. Kierrätyksestä olen kyllä löytänyt hyvin työvaatteita aina välillä. Mutta nuo trikoopaidat eivät mene roskiin vaan ne leikataan kuteeksi tai vuoriksi pipoihin tai taskuihin.


Kengät on minun heikkous, jonka olette ihan varmasti huomanneet mutta nykyään hankin kenkäni pelkästään kierrättämällä paitsi nyt keväällä on pakko hankkia vaelluskengät ja ne hankin kyllä ihan uutena. Eli olen omalla tavallani toteutettuna onnistunut jälleen omassa haasteessani ja sen lisäksi on ollut mukava jakaa asioita teidän kanssanne. Niin kirppislöydöistäni kuin tuunauksistakin. Olen ollut tyytyväinen myös siihen, että mieheni tukee minua tässä asiassa ja on innostunut itse esimerkiksi hävikkiruokapuolesta. Ihanaa tuoda sekin puoli mukaan tähän blogiin. On ollut mukavaa, että moni erilainen asia on tuonut blogiin uusia seuraajia vaikka osa onkin lähtenyt pois. Tervetuloa siis uudet lukijat. Toivottavasti viihdytte meidän seurassa.


Yksi iso uusi asia tässä hommassa on se, että leikkuujätteestä saa tehtyä vielä vaikka ja mitä mahtavaa. Olen tehnyt hiuskoristeita, vaatteita, huiveja ja pipoja. Samaa puuhaa meinaan jatkaa tästä eteenpäinkin ja tyylikin saa uutta ulottuvuutta Mori Girl- tyylin innoittamana. En kuitenkaan unohda sitä omaa rakasta hippityyliäni vaan lisään tuota Mori girl-tyyliä mukaan vain. Myös tilkkuvaatteet ovat tulleet jäädäkseen blogiini. Välillä tuntuu, että haluan tehdä mieluummin jämistä vaatteita kuin aloittaa vaatteen muokkaamista uudeksi. Jotenkin niin paljon haastavampaa. Tämä on kyllä tosissaan sellaista puuhaa, että kohta varmaan alan virkkailla jotakin ompelulangan jämistäkin. Välillä vaan tuntuu sille kun kaikki pitää saada tehtyä pienintäkin suiroa myöden.


Haluan tähän postaukseen nostaa muutaman vanhan työni, josta toivottavasti saatte ideoita omiin tuunauksiin. Loppuun haluan myös sanoa kaikille tuunaajille ja sitä suunnitteleville, että tuunailu on kokeilua ja oivaltamista. Aina ei mene niin kuin suunnittelee mutta tässä hommassa hyvä on se, että epäonnisen vaatteen voi aina muokata muuksi. Kaikkeen en voi ohjeita antaa sillä aluksi ollaan tekemässä jotakin ihan muuta ja lopputulos onkin ihan muu. Eli rohkeasti vain kokeilemaan kaikkea, aloittaa helpoista pienistä jutuista ja lisäilee pikku hiljaa vaikeampia ja kohta onkin super refashionista.

Saronki hihakkeeksi

Farkuista lappuhaalarit

Tyllihame verhoista

Paidoista pientä kivaa

Rikkinäisistä vaatteista

Huppuhuivi
Miesten paidasta tunika



Paidanhihoista housut

Nautinnollista sunnuntaita

-Nelli-

24 kommenttia:

  1. Sinun pitäisi kirjoittaa kirja hävikin vähentämisestä. Sinulla on niin paljon ideoita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirja on kyllä ollut puheenaiheena ennenkin. Itse en ole niin hyvä kirjoittamaan, että voisin ryhtyä siihen hommaan. Ehkä jos joku innostuu toimittamaan moista :)

      Poista
  2. Mielettömän hienoa että olet pystynyt olemaan noin kauan ilman uusien vaatteiden shoppailua,ja tehnyt sen sijaan uusia vaatteita vanhoista.Sä olet kyllä niin taitava!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olenhan mä jotain hankkinut, mitä lähinnä töihin olen tarvinnut mutta muuten en, ei oikein edes innosta hankkia mitään kun kaapit notkuu ihanista vaatteista jo muutenkin. Ja aina voi tehdä...

      Poista
  3. Upeaa. Minunkin tyttöni tuunaa vaatteita ja ostaa vain kirpparilta vaatteita, joista tekee aivan mitä vain. Hän on vaatesuunnittelija ammatiltaan ja loihtii kirppiskamoista mitä vaan haluaa kuten sinäkin. Minun mielestäni tämä kertakäyttökulttuuri on turhauttavaa. Sinun blogisi on hurmaava esimerkki siitä, mitä kaikkea osaa tehdä kun on taitoa ja mielikuvitusta. Olisit suorastaan kuningatar kirjoittamaan muillekin ohjeita ja kirjan näistä ihanuuksistasi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa kun nuoret ovat innostuneet alasta ja arvostus alaa kohtaan on myös noussut. Ja mahtavaa, että hän myös katsoo muotia eettisin silmin. Hienoa.

      Poista
  4. Sulla on kyl huimia ideoita ja ihailtavaa, että miten rohkeasti yhdistelet eri materiaaleja. Mä toivoisin, että yhä useampi ottaisi mallia näistä sun tuunauksista ja nykyisistä kulutustottumuksista =) Mulla alkoi kans muistaakseni kolmas vuosi ilman uusia vaatteita. Aikaisemmat vuodet olen selvinnyt ostamatta mitään uutta, mutta nyt mun on pakko hankkia muutamat trikoot ja pari paitaa, kun nämä vanhat alkaa jo olla puhki pidettyjä =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa Johanna, eka vuos oli mulle hankalin kun olin vähän, että täh ja podin kovia tunnon tuskia heti kun repsahdin mutta nyt tää menee helposti ja osaan olla itselleni armollinen. Eikä repsahduksiakaan ole tullut. Tarkkaan mietittyjä ja harkittuja ostoja jos pitää ostaa jotain uutena ja aina tarpeeseen.

      Poista
  5. Minulla on myös kova tarve saada tehdä itse. Kaupoista ei tunnu löytyvän tarpeeksi kestäviä vaatteita ja kalliimpia ei aina ole varaa ostaa. Olen vaan huomannut sen, että joskus itse tehdytkin saattavat jäädä kaapin perälle. Koetan siis tehdä vain tarpeeseen ja käyttää suunnitteluun aikaa. Hyvin saman suuntaisia ajatuksia siis minullakin 😊.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse olen ratkaissut tuon kaapin perälle eksymisen niin, että tyhjennän useamman kerran vuodessa kaapit ja vien Hope-yhdistykselle kaikki joita en ole pitänyt. Tämä toimii mulla hyvin.

      Poista
  6. Sä olet niin rohkea kokeilija ja pukeutuja! :) Mä niin edelleen rakastan tuota sun verhoista tehtyä hametta <3
    Ihan huippua, että olet löytänyt oman juttusi ja se näyttää hyvältä! :) Keep up the good work!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedän kenelle sen annan kun luovun siitä ( jos luovun )

      Poista
  7. Hienoa, että olet saanut muutettua omaa ostokäyttäytymistäsi! Sulla on ihan omanlainen, ihana tyyli. Minulla tulee niin vähän ostettua vaatteita, että ostan sitten kerralla mielellään laadukasta ja hyvää. Useimmiten kuitenkin tulee tehtyä itse. Ja niitäkin niin harvoin :D. Meitä on niin moneen junaan; toiset tykkää, että on useampi vaatekerta kaapissa, toisilla siellä on vähemmän. Se onkin niin kivaa, että jokaisella löytyy se oma juttu ja mitä haluaa päällään pitää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan samaa mieltä. Olen todella tyytyväinen itsekkin tähän tilanteeseen. En alunperin olisi uskonut, että pääsen näin pitkälle ja toivon tietenkin, että on vielä kehitettävää asian tiimoilta. Siksi tätä jatkan edelleen. Olen näiden vuosien aikana kyllä löytänyt sen minun oman jutun ja todella tykkään mun tyylistä. Aina olen ollut boheemi mutta nyt voin toteuttaa tyyliäni ihan miten ikinä haluan, paljon helpompaa näin kuin, että ostaisi kankaan ja ompelisi siitä, tuunaamalla saan niin paljon enemmän. Kiitos ihanasta kommentistasi <3

      Poista
  8. Otsikko nappasi mielenkiintoni, miten voi olla joku joka on pärjännyt 4 vuotta ilman uusien vaatteiden ostamista. Ilmeisen hyvin on sujunut. Mua harmittaa kuivausnarulla roikkuvat tytön pikkuhousut, ne kutistuivat heti käyttöönottopesussa liian pieniksi. Mutta anteeksi avautuminen, eihän seurassa saa alusvaatteista puhua. Yleensä siis ompelen ja ostan myöskin tarpeeseen. Tosi symppis tuo farkkuörkki. Tuon tyylisillä sohvatyynyillä saisivat lapset hyvät leikit aikaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toki saa avautua, jos tulee parempi fiilis. Laatu vaatteissa on heikentynyt ihan valtavasti vuosien aikana ja heikkenee vain.

      Poista
  9. No wau! Arvostan. Tästä saisi moni kulutushullu (minä mukaanlukien) ottaa edes hieman mallia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse olen myös ollut kulutushullu ja kyllä olen sitä edelleen. Esimerkiksi kenkien kohdalla. On uskomatonta miten paljon Helsingissä on käyttämättömiä kenkiä kirppareilla. Ei kannata ostaa ollenkaan mistään kaupoista.
      Ja ei muuta kuin mukaan tähän projektiin.

      Poista
  10. Todella inspiroiva teksti ja ihana oli nähdä myös vanhoja tuunauskuvia :) Osallistuin myös pari vuotta sitten ei uusia vaatteita vuoteen-projektiin ja tuon vuoden aikana huomasin kulutuskäyttäytymiseni muuttuvan. Ostan nykyään ainoastaan tarpeeseen ja kukkaro kiittää :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa :) Tuon ensimmäisen vuoden aikana minun keskittyminen meni täysin siihen, että miten pystyn olemaan ostamatta uutta. Nykyään se ei käy edes mielessä. On enemmän toisin päin jos ei kirpparilta löydy tarvittavaa ja pitää etsiä tuote uutena niin alkaa ahdistaa.

      Poista
  11. Kiva postaus ja kiva oli nähdä tuunauskuvia. Itse olen tuunaillut pojan lyhyiksi jääneitä housuja shortseiksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se onkin yksi helppo ja nopea tuunaus tehdä housuista shortisit :)

      Poista
  12. Onpa hienoja!:)

    Taru
    stuffabout.fitfashion.fi

    VastaaPoista

Kommenttia ihan estottomasti vain!